Доситеј (крштено име Димитрије) Обрадовић (1739-1811) не сам
књижевним радом него и животом на карактеристичан начин обележава велик
преокрет који доживљава српски народ у последњим деценијама 18. и
почетком 19. столећа.
Рођен у Чакову (данашња Румунија), рано оставши
без родитеља, он је још као дете испољио две своје велике љубави, према
књигама и према путовањима. Под утицајем светачких житија, која је са
страшћу читао, отишао је у манастир Хопово на Фрушкој гори (1757), где
се замонашио а након три године, разочаравши се у калуђерски живот,
побегао је из манастира. Неколико година боравио је по српским селима у
северној Далмацији као учитељ.
Одатле је отпутовао у грчке крајеве
(1765): боравио је на Крфу, посетио Свету Гору и манастир Хиландар, три
године учио у једној грчкој школи у Смирни.
После тих својих источних
путовања вратио се у Далмацију, а одатле кренуо на запад (1771): шест
година провео је у Бечу и отприлике исто толико по другим местима
Царевине, путовао по Средоземљу да би, преко Румуније и Пољске, стигао у
Пруску (1782); на универзитетима у Халеу и Лајпцигу слушао је предавања
две године, а затим пошао даље на запад, у две европске метрополе,
Париз и Лондон; обилазио је потом разне немачке крајеве, посетио западну
Русију, а од 1789. на дуже се време настанио у Бечу.
На тим путовањима
Доситеј је стекао широко образовање и научио многе језике, знао је оба
класична језика, грчки и латински, а од живих, поред румунског, који је
научио још у детињству, – италијански, немачки, француски, енглески и
друге. Из Беча је прешао у Трст (1802), где су га тамошњи Срби позвали
за учитеља. Интересовао се за прилике у устаничкој Србији од почетка,
скупљао помоћ устаницима, а затим и сам прешао у Србију (1807), где је
суделовао у политичком, културном и дипломатском животу земље. Умро је
као први министар ("попечитељ") просвете у првој устаничкој влади.
Књижевним радом Доситеј се почео бавити још у Далмацији, где је оставио неколико списа, међу којима је најзначајнија Ижица
(1770), књига по форми и идејама у духу црквене традиције, али написана
на чистом народном језику. Ниједно од тих дела није штампао.
Књижевно-просветитељски рад на широком националном плану и на новим
основама започео је 1783, објављивањем Писма Харалампију и Живот и прикљученија.
Прво је његов просветитељски манифест. У њему је одбацио
црквенословенски као народу неразумљив језик и заложио се за увођење
народног језика у књижевност. У другоме је описао свој живот, изнео
доживљаје свог детињства и младости.
Након пет година дао је продужетак
тог дела (1788).
Доситејев Живот и прикљученија пружа и више и мање од обичне
аутобиографије. Непотпуно и оскудно у изношењу појединости из пишчева
живота, непоуздано у чињеницама и хронологији, ово дело у ствари доноси у
аутобиографском оквиру најпотпунију експликацију Доситејева
просветитељског учења примењеног на српске прилике.
У првој "части", до
бекства из Хопова, Доситеј се само овлаш задржава на својим доживљајима
да би поводом њих, у облику философског дијалога или наравоученија,
изложио своју идеолошку критику манастира, монаштва, народног сујеверја и
других појава, с једне, те развио своје идеје о слободном мишљењу,
васпитању појединаца и просвећивању народа, с друге стране. Само су
поједини делови наративно шире развијени било на анегдотско-хумористички
начин било у виду патетичне сентименталне исповести. Друга "част", где
су обухваћена Доситејева путовања, написана је у епистоларној форми,
карактеристичној за европску књижевност друге половине 18. века; састоји
се од дванаест писама упућених непознатом, по свој прилици измишљеном
пријатељу. Доситејева путничка писма пуна су свакојаких згода,
испричаних хумористички или у сентименталном тону, сусрета са земљама и
људима, портрета личности, одушевљених панегирика пријатељству и
пријатељима. Ако се за први део може рећи да је пре свега философски и
педагошки заснована књига о просвећивању народа, други је део
превасходно књижевни текст, посвећен пријатељству и љубави међу људима.
Остала Доситејева дела надовезују се на његову аутобиографију, развијајући даље њене идејне и књижевне интенције. Совјети здравога разума
(1784) садрже пет чланака, и то три трактата из етике – о љубави,
врлини и пороку – и два аутобиографски заснована есеја, у којима је
изнео занимљиве податке о свом књижевном раду и даље развио практичну
страну свог просветитељског учења.
Уз аутобиографију, најзначајније
Доситејево дело Басне (1788) доносе велик избор из богате
традиције езоповске басне. Иако превођене с разних језика и од разних
аутора, од Езопа до Лесинга, све Доситејеве басне међусобно су веома
сличне, у поступцима излагања, у композицији, у стилу, што говори о томе
да се наш баснописац у својој обради понашао сасвим слободно, као
прерађивач, а не као преводилац. У Баснама је Доситеј не само
врстан приповедач него и мислилац, моралиста. Сваку басну пропратио је
есејистичким коментаром, наравоученијем. Ту он расправља о свим темама
свог учења, уносећи мноштво примера из живота, историје, митологије,
књижевности, као и народне пословице, сентенције, наводе из класика,
тако да наравоученија, уз аутобиографију, представљају најзанимљивије и
најоригиналније Доситејеве ставове.
Од каснијих Доситејевих дела најважније је Собраније разних наравоучетијљних вешчеј,
у два дела. Први део (1793) садржи различите саставе рађене према
страним, највећим делом енглеским изворницима: источњачке, алегоријске и
сентиментално-моралне приповетке, једну комедију (од Лесинга),
биографије Сократа и Аристотела, више есеја из практичне философије, два
есеја о "вкусу" у којима, први пут код нас расправља о питањима
естетике и теорије књижевности. Други део, с насловом Мезимац,
изишао постхумно (1818), плод је пишчеве интелектуалне зрелости.
Највећим делом то је збирка есеја, и то оригиналних (најважнији су: о
књижевном језику, о човеку-машини, о дужном поштовању наука), у којима
је Доситеј дао завршни, мисаоно и теоријски најпродубљенији израз неким
од својих главних философских тма: о слободном, критичком мишљењу, о
односу разума и воље, разума и морала, разума и задовољства, о богу и
природи, о човеку и његовој судбини, о проблемима васпитања, дотичући се
узгредно и тадашњих српских прилика.
Доситејево дело представља својеврсну, просветитељску симбиозу
философије и књижевности. Основни циљ свог рада Доситеј је схватио као
пропагандну науке, припремање српског народа да прихвати науку. Сматрао
је да се тај циљ може постићи само под једном претпоставком – да људе
науче да се користе својим природним даром, здравим разумом, да се
оспособе да слободно мисле и расуђују. "Слободно мислити" значи пре
свега "слободно приступити" свакој ствари, без страха од ауторитета, без
предрасуда, затим сумњати и истраживати ("почињемо сумњати", слично
Декарту позива Доситеј).
Највиши облик слободног мишљења јесте
научно-критичко мишљење засновано на принципу каузалитета ("зашто је што
тако а не другојаче било"). Полазећи од начела критичког мишљења,
Доситеј је изнео причу о свом животу, о својим заблудама и освешћивању, о
својим образовним путовањима, као пример који је, истовремено поучан и
карактеристичан за српске прилике, пружао моралне поуке ("совјете
здравог разума") о понашању појединаца и друштва, дао философску критику
обичаја, нарави и институција српског друштва (посебно је значајна
његова критика манастира) и изложио широк програм за реформу нашег
друштва и наше културе према рационалистичким и просветитељским
обрасцима.
Многострукост програма и разноликост средстава којима се служио у
својој просветитељској пропаганди учинили су Доситеја и књижевно веома
сложеном појавом. Код њега се чка у једном истом делу могу срести
партије стилистички различито обликоване: дијалошка и есејистичка
разматрања о разним философским темама, реалистички и хумористички
приказани карактери и збивања, сентименталне исповести.
Иако обимном
невелико, његово дело вршило је у свом времену функцију не једног писца
него безмало целе једне књижевности. Оно је било и наука, и философија, и
беседништво, носило је у себи и дидактику, и критику, и забаву, кретало
се у свим главним правцима књижевности свог доба и обухватало све
основне жанрове ерудитско-популаризаторске и поучне литературе, као и
клице сложенијих књижевних форми. Било је истовремено и есејистика и
приповедна проза и поезија.
Нема коментара:
Постави коментар